Lainsäädännön mukaan fysioterapeutti voi toimia tiiviinä osana koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, mutta Suomen Fysioterapeutit ry:n tekemän kyselyn (2019) perusteella fysioterapeutin vastaanotto toteutuu pääsääntöisesti terveys-asemilla. Tarvitaan toimenpiteitä, jotta lasten ja nuorten fyysinen toimintakyky paranee ja kaikki koululaiset sekä opiskelijat pääsevät vaivatta fysioterapeutin vastaanotolle.
Kouluilla ja oppilaitoksissa työskentelevän fysioterapeutin tehtävänkuvaan kuuluvat sekä ennaltaehkäisevät toimet koululaisten ja opiskelijoiden fyysisen toimintakyvyn lisäämiseksi että varhainen puuttuminen mm. tuki- ja liikuntaelinoireisiin. Kouluilla ja oppilaitoksissa toteutuva fysioterapeutin vastaanotto nopeuttaa ja sujuvoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon moniammatillista yhteistyötä.
Tämän Suomen Fysioterapeutit ry:n ja Lasten Fysioterapia ry:n yhdessä laatiman suosituksen tarkoituksena on lisätä tietämystä fysioterapian mahdollisuuksista koululaisten ja opiskelijoiden kasvun ja kehityksen tukemiseksi kouluympäristössä. Lisäksi suosituksen tehtävänä on selkeyttää ja yhdenmukaistaa peruskoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnatun fysioterapian sisältöä.
» Lataa suositus tästä (pdf)
Suosituksessa on määritelty ne keskeiset tehtävät, jotka kuuluvat kouluilla ja oppilaitoksissa työskentelevien fysioterapeuttien työnkuvaan. Suositusta päivitetään tarpeen mukaan toimintaympäristön muutokset huomioiden, kuitenkin vähintään kolmen vuoden välein.
Suositus on tarkoitettu ensisijaisesti koululaisten ja opiskelijoiden fysioterapiasta vastaaville esimiehille, opetustoimen johtajille, kuntapäättäjille ja kouluissa toimiville fysioterapeuteille. Se antaa tietoa myös muille terveydenhuollon ammattilaisille ja kansalaisille sekä muille tahoille, jotka tarvitsevat tietoa koululaisten ja opiskelijoiden fysioterapiasta ja sen mahdollisuuksista fyysisen toimintakyvyn tukemisessa.